Szorstki alfabet Montessori- DIY

Celem szorstkiego alfabetu jest przede wszystkim przygotowanie do pisania. Dlaczego jest on korzystniejszy dla dziecka niż zwykła zalaminowana plansza? 

Tutaj DZIECKO POZNAJE LITERY POPRZEZ ZMYSŁ DOTYKU oraz w późniejszym czasie  ZMYSŁ WZROKU. A właśnie poprzez zmysły najlepiej poznaje świat. W szorstkich literach na pierwszym miejscu jest zmysł dotyku, co bardzo dobrze wpływa później na odwzorowywanie liter. 

W angielskim alfabecie mamy 26 liter, a w polskim 32. Jednak angielski alfabet ma więcej dźwięków.  Jak wiemy, w alfabecie istnieją małe i wielkie litery, dlatego wykonując go, należy pamiętać, o kupnie większej ilości niebieskich i czerwonych kartek.

Co wyróżnia TEN alfabet? Jest to alfabet stworzony dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Pracując kilka lat temu w placówce montessoriańskiej brakowało mi angielskiego alfabetu w odpowiedniej pisanej czcionce (czyli takiej, w jakiej dzieci uczą się pisać w zerówce lub pierwszej klasie szkoły podstawowej). Dominowała jednak czcionka Century Gothic, co bardzo mi przeszkadzało, gdyż zauważyłam, że dzieci później piszą w zeszytach właśnie czcionką Century Gothic. Dlatego też alfabet ten powstał w czcionce pisanej, używanej do kaligrafii. .

Potrzebujemy:

  • litery wycięte z szablonu- do pobrania TUTAJ
  • 2 rolki żółtego papieru ściernego o gramaturze 150 lub większej (im drobniejszy tym lepiej dla delikatnych paluszków maluszków 😉 )
  • 12 czerwonych kartek A4 220g 
  • 40 niebieskich kartek A4 220g
  • nożyczki 
  • klej
  • do przecinania takiej liczby kartek przyda się również gilotyna 😉

Wszystkie kartki przycięłam na wymiar: 21 x 17 cm (czyli przycinamy tylko dłuższy bok kartki A4))

Nie są to typowe wymiary tabliczek Montessori, ponieważ chciałam, aby były równe i łatwiej można było przechowywać 🙂 

Odrysowujemy litery na papierze ściernym i wycinamy je. 

Następnie przyklejamy odpowiednio litery:  samogłoski- na czerwone kartki i spółgłoski na niebieskie kartki. Wielkie litery w pionie kartki, a małe w poziomie. Dziecko wtedy będzie bardziej  widziało  różnicę między małymi a wielkimi literami. Małe litery przyklejamy bardziej po prawej stronie tak, aby dziecko mogło lewą ręką sobie przytrzymać kartkę.

 

Jeśli zdarzyłoby się Wam, że nożyczki po jakimś czasie się stępią- przetnijcie kilka razy folię aluminiową 😉  

Jak pracować z szorstkim alfabetem?

W każdym przypadku to nauczyciel zaczyna pokazywać, jak prawidłowo odwzorowywać kształt litery, dopiero później wykonuje to dziecko. 

  1. Nauczyciel wodzi dwoma palcami po literce bez mówienia
  2. Nauczyciel wodzi dwoma palcami po literce i wymawia głoskę.
  3. Nauczyciel podaje literkę dziecku, które powtarza gesty nauczyciela.
  4. Następuje omówienie tej litery, np. kształtu.
  5.  Dziecko wykonuje ćwiczenia z literą, np. Put the A letter on, a chair , itd…
  6. Wskazywanie przez dziecko małej i wielkiej litery.
  7. Zapytanie się dziecka „What’s this? „, aby zobaczyć czy dziecko ogarnęło przyswoiło daną literę.

Następnie można przejść do innych ćwiczeń. 

  • odszukiwanie ukrytych liter na ilustracji, np. „I spy”
  • odwzorowywanie litery na tacy z kaszą manną.
  • odwzorowywanie litery suchościeralnym markerem na zalaminowanej karcie pracy.
  • dopiero później następuje przejście do pisania w zeszycie.

Takie karty z szorstkimi literami powinny być „pod ręką” dzieci.

Mam nadzieję, że litery się przydadzą 🙂 

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Follow by Email
fb-share-icon