Szorstki alfabet Montessori- DIY
Celem szorstkiego alfabetu jest przede wszystkim przygotowanie do pisania. Dlaczego jest on korzystniejszy dla dziecka niż zwykła zalaminowana plansza?
Tutaj DZIECKO POZNAJE LITERY POPRZEZ ZMYSŁ DOTYKU oraz w późniejszym czasie ZMYSŁ WZROKU. A właśnie poprzez zmysły najlepiej poznaje świat. W szorstkich literach na pierwszym miejscu jest zmysł dotyku, co bardzo dobrze wpływa później na odwzorowywanie liter.
W angielskim alfabecie mamy 26 liter, a w polskim 32. Jednak angielski alfabet ma więcej dźwięków. Jak wiemy, w alfabecie istnieją małe i wielkie litery, dlatego wykonując go, należy pamiętać, o kupnie większej ilości niebieskich i czerwonych kartek.
Co wyróżnia TEN alfabet? Jest to alfabet stworzony dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Pracując kilka lat temu w placówce montessoriańskiej brakowało mi angielskiego alfabetu w odpowiedniej pisanej czcionce (czyli takiej, w jakiej dzieci uczą się pisać w zerówce lub pierwszej klasie szkoły podstawowej). Dominowała jednak czcionka Century Gothic, co bardzo mi przeszkadzało, gdyż zauważyłam, że dzieci później piszą w zeszytach właśnie czcionką Century Gothic. Dlatego też alfabet ten powstał w czcionce pisanej, używanej do kaligrafii. .
Potrzebujemy:
- litery wycięte z szablonu- do pobrania TUTAJ
- 2 rolki żółtego papieru ściernego o gramaturze 150 lub większej (im drobniejszy tym lepiej dla delikatnych paluszków maluszków 😉 )
- 12 czerwonych kartek A4 220g
- 40 niebieskich kartek A4 220g
- nożyczki
- klej
- do przecinania takiej liczby kartek przyda się również gilotyna 😉
Wszystkie kartki przycięłam na wymiar: 21 x 17 cm (czyli przycinamy tylko dłuższy bok kartki A4))
Nie są to typowe wymiary tabliczek Montessori, ponieważ chciałam, aby były równe i łatwiej można było przechowywać 🙂
Odrysowujemy litery na papierze ściernym i wycinamy je.
Następnie przyklejamy odpowiednio litery: samogłoski- na czerwone kartki i spółgłoski na niebieskie kartki. Wielkie litery w pionie kartki, a małe w poziomie. Dziecko wtedy będzie bardziej widziało różnicę między małymi a wielkimi literami. Małe litery przyklejamy bardziej po prawej stronie tak, aby dziecko mogło lewą ręką sobie przytrzymać kartkę.
Jeśli zdarzyłoby się Wam, że nożyczki po jakimś czasie się stępią- przetnijcie kilka razy folię aluminiową 😉
Jak pracować z szorstkim alfabetem?
W każdym przypadku to nauczyciel zaczyna pokazywać, jak prawidłowo odwzorowywać kształt litery, dopiero później wykonuje to dziecko.
- Nauczyciel wodzi dwoma palcami po literce bez mówienia
- Nauczyciel wodzi dwoma palcami po literce i wymawia głoskę.
- Nauczyciel podaje literkę dziecku, które powtarza gesty nauczyciela.
- Następuje omówienie tej litery, np. kształtu.
- Dziecko wykonuje ćwiczenia z literą, np. Put the A letter on, a chair , itd…
- Wskazywanie przez dziecko małej i wielkiej litery.
- Zapytanie się dziecka „What’s this? „, aby zobaczyć czy dziecko ogarnęło przyswoiło daną literę.
Następnie można przejść do innych ćwiczeń.
- odszukiwanie ukrytych liter na ilustracji, np. „I spy”
- odwzorowywanie litery na tacy z kaszą manną.
- odwzorowywanie litery suchościeralnym markerem na zalaminowanej karcie pracy.
- dopiero później następuje przejście do pisania w zeszycie.
Takie karty z szorstkimi literami powinny być „pod ręką” dzieci.
Mam nadzieję, że litery się przydadzą 🙂
4 komentarze
shan
Super poradnik! Czas to zrobić z swoim dzieckiem. Dzięki za inspiracje!
Wiga
Witam, jakiej wielkości są te literki? Pytam ponieważ chciałabym je umieścić na kwadracie drewnianym 15×15 czy się zmieszczą?
ST
Świetny pomysł na naukę alfabetu w stylu Montessori! Z pewnością wypróbuję to z moim maluchem, wydaje się być ciekawą i kreatywną zabawą.
Ewa
Hej a takie tabliczki skąd można zdobyć?