The Day the crayons quit

Czy zastanawialiście się kiedyś co by było, gdyby kredki się zbuntowały? Ja nie, ale gdy zobaczyłam tę książkę, to odniosłam wrażenie, że faktycznie kredki czasami mogą czuć się…ekhem…zmęczone? :p

 

Historyjka autorstwa Drew Daywelta świetnie się nadaje do kilku omawianych w ciągu roku tematów: o przyborach szkolnych, kolorach lub o emocjach. Czytałam ją starszym dzieciom przedszkolnym, jednak jest bardziej odpowiednia dla dzieci wczesnoszkolnych, ponieważ zawiera dosyć dużo tekstu. 

Książka jest dosyć sporego formatu. Oczarowała mnie dziecięcymi rysunkami i listami, które są DOSŁOWNIE pisane kredką, co uwiarygodnia dodatkowo treść bajki. Ilustratorem tej bajki jest Oliver Jeffers. Czuję, że niedługo zakupię kolejne książki z jego ilustracjami 😉

Po otwarciu trafiacie na dwie strony wypełnione małymi kredkami, które mogą być doskonałym wstępem do bajki. Możemy zacząć od rozmowy z dziećmi na temat ich kolorów, posegregować i policzyć je. Obstawiam, że już przy tym będzie niezła zabawa.

Z bajki wynika cudowny morał- aby dzieci zapełniały całą kartkę podczas swojego rysowania i używały kilku kolorów, a nie tylko jednego, jak to często bywa (np. niebieskiego, który w bajce jest… bardzo malutki, bo Duncun za dużo go używał).

Przygotowałam dla Was flashcards oraz propozycje gier i zabaw z ich użyciem.

Propozycje gier i zabaw językowych

What's inside the crayon box?

We “FlyingTiger” udało mi się zakupić ogromną kredkę- pojemnik, w którą schowałam zwykłe kredki (kolory kredek odpowiadały tym z bajki). Dzieci otwierają pudełko z zamkniętymi oczami i wyciągają kredkę, po czym nazywają jej kolor. Przekazują pudełko kolejnej osobie. Świetnie pasuje tutaj rónież zabawa Kasi Niemiec „Pass the Crayon”.

Crayons and their letters

Każda z kredek napisała list do Duncana. Warto więc zrobić dla dzieci takie właśnie listy. Na jednaj stronie piszemy do kogo adresowany jest list, a na odwrocie przyklejamy naklejki z poszczególnymi kredkami. Do każdej koperty wkładamy pustą kartkę A5. Pustą, ponieważ dzieci będą je uzupełniały ilustracjami. Listy powinny być ułożone w kolejności, czyli tak jak poszczególne kredki pojawiały się w bajce.

Potrzebne:

  • 12 sztuk kopert
  • naklejki z kredkami (do pobrania TUTAJ
  • sznureczek
  • 12 kartek A5
  • ilustracje, które możecie pobrać TUTAJ

Tę aktywność warto zrobić po przeczytaniu bajki dzieciom. Zadaniem dzieci jest uważne wysłuchanie treści listów, następnie uzupełnianie  kartek „listów” ilustracjami- wycinają, przyklejają i kolorują to, co było kolorowane daną kredką przez Duncana. Dzięki temu utrwalają kolejność wydarzeń, kolory i słownictwo z bajki.

Crayons hunting

Crayons hunting, czyli poszukiwanie kredek w sali. Najlepiej skorzystać z konkretów, czyli po prostu z kredek 😉 Jeśli chcecie, możecie również wykorzystać do tego celu karty obrazkowe mojego autorstwa. Na pewno wywołają uśmiech na twarzy dzieci. 

Flashcards do pobrania TUTAJ.

Kredkowe tło do pobrania TUTAJ

Gry językowe

Poza tym, polecam:

memory, do pobrania TUTAJ.

Podczas gry możecie skupić się na znajdowaniu par kolorów albo emocji- zależy to od tego, co aktualnie omawiacie.

 grę I spy, do pobrania TUTAJ

Dzieci przeliczają kredki i piszą w kółkach odpowiednią cyfrę.

Układanie kolorowych sekwencji

Układanie sekwencji dla młodszych i starszych dzieci. Pierwsza z nich polega na ułożeniu dalszego ciągu kredek. Do tego celu wykorzystujemy karty np. z pobranych wcześniej memorów. 

Druga wersja wymaga od dzieci przeczytania wyrazów na głos i dokończenie ciągu używając kart z kolorowymi kredkami- wtedy będziemy mieć pewność, że znają znaczenie kolorów.

Writing

Writing- pisanie po śladzie. Dzieci najpierw piszą całe zdanie po śladzie, a potem samodzielnie dokańczają zdanie pisząc nazwę koloru.

Podobają się Wam pomysły? Może coś Was zainspirowało? 

See you, 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Follow by Email