„Superworm” Julii Donaldson

„Superworm” to kolejna książka Julii Donaldson w moim projekcie czytelniczym. Opowiada o przygodzie superdżdżownicy i jej przyjaciół. Superworm może być tym, kim zechce. Może być huśtawką, zjeżdżalnią, lasso, a nawet wędką 😉 Jest to więc świetna historyjka ukazująca fakt, że każdy z nas pełni w życiu różne role i ma wiele talentów. Wszystko zależy od tego, kto na Ciebie patrzy oraz od tego,  jak Ty siebie postrzegasz i czy rozwijasz swoje pasje.

Bajka wprowadza słownictwo związane z mieszkańcami łąki, więc jest doskonała na wiosenną porę roku 🙂 Jest dłuższa, więc polecałabym ją dla dzieci od 5-6 roku życia oraz jest rymowana! Co jest bardzo dużą zaletą, gdyż ten dłuższy tekst staje się całkiem przyjemny do czytania i słuchania.

Poniżej przedstawię Wam moje propozycje piosenek, zabaw i materiałów do bajki

Krok 1. Przedstawienie bohatera

Ja swoją maskotkę robaczka uszyłam z różowego filcu. Zajęło mi to jakieś…1,5h 🙂 Doszyłam również pelerynę, chociaż książkowy bohater jej nie ma. Wiem jednak, że dzieciom czerwona peleryna kojarzy się ze Supermanem, więc ułatwia im ona zapamiętanie słowa „SUPERworm” .

Arkusz filcu A3 składam na pół wzdłuż dłuższej krawędzi. Wycinam z niego zarys robaczka (w ten sposób uzyskuję dwie części, które później będę zszywać).

Zszywamy krawędzie robaczka. Zanim zszyjemy głowę doszywamy mu oczy. Wywracamy na drugą stronę. Całość wypychamy watą. 

Po zszyciu całości. Owijamy dżdżownicę kawałkiem różowej nitki tak, aby zaznaczyć jej pierścienie. Do tego doszywamy pelerynkę i Superworm gotowy! 🙂

W trakcie rozpoczęcia zajęć na temat bajki dzieci witają się z superdżdżownicą „Hello, superworm!” utrwalając dosyć długi wyraz. Możemy porozmawiać z dziećmi na temat robaczka: jakiego jest koloru, w jakim jest nastroju itd…

Krok. 2. Zapoznanie ze słownictwem występującym w bajce

Warto z dziećmi porozmawiać o mieszkańcach łąki występujących w bajce. Można się zastanowić, np. czym różni się „toad” od „frog” lub dlaczego to „worm” a nie np. „baby snake” ;D

Swoją drogą, czy u Was też się zdarza, że dzieci gdy widzą narysowanego robaka, to pierwsze co mówią, że to jest „snake”? 

Pomocna jednak jest ta piosenka. Uwielbiam ją za świetną animację, tekst i melodię! A co najważniejsze wyjaśnia wszelkie różnice pomiędzy wężem a robaczkiem 😀

Warto z dziećmi oczywiście pobawić się figurkami, jeśli takowe macie. A jeśli nie- mogą przydać się Wam karty obrazkowe, z których jestem mega dumna, bo jest ich całkiem sporo (aż 28!) 🙂 Dzięki zabawom językowym z kartami, np. układanie wieży z kubków, mystery box, itd., lepiej wprowadzicie je w historyjkę.

Flashcards bez podpisów do pobrania TUTAJ.

Flashcards z podpisami do pobrania TUTAJ.

Krok 3. Czytanie bajki

Przechodzimy do czytania bajki. Każde zdanie odpowiednio akcentujemy. Szczególnie nasze słowa-klucze.  Do tego dokładamy oczywiście odpowiednią mimikę twarzy i gesty. W bajce pojawia się kilka razy rymowanka, której możemy nauczyć dzieci odpowiednio ją obrazując.

„Superworm is super-long. [pokazujemy długi odcinek i przeciągamy słowo „looong”]

Superworm is super-strong” [pokazujemy gest siłacza]

„Watch him wiggle! See him squirm! [w ruch idą paluszki- udajemy, że paluszek to robaczek]

Hip, hip, hooray for SUPERWORM!” [gest ogromnej radości]

Krok. 4. Sprawdzenie, czy dzieci pamiętają kolejność wydarzeń w bajce.

Jak można to zrobić? Na przykład przy pomocy małej scenografii. Ze starszymi dziećmi polecam aktywności dramowe tj. pacynki na patyczkach, fartuszki, maski. Każde dziecko może również wykonać własnego bohatera bajki z plasteliny i ustawić go na naszej małej „scenie”. Dzięki temu włącza im się poczucie odpowiedzialności i odgrywają historyjkę krok po kroku.

Historyjkę można podzielić na kilka etapów. Jednym z nich może być drążenie tunelu przez robaczka i przedmioty, które znajduje on po drodze. W związku z pracą zdalną, zrobiłam to w formie prezentacji w PowerPoint.

W prezentacji znajdują się również zadania na przeliczanie owadów i drylowanie słownictwa 🙂

Prezentacja jest sporych rozmiarów. Jeśli ktoś z Was będzie zainteresowany, proszę do mnie napisać, chętnie udostępnię 😉

Krok. 5 Piosenki

Piosenki, które można wpleść w temat związany z robaczkiem 🙂 

Pierwsza może rozwijać bardziej motorykę małą. jest spokojniejsza, bardzo przyjemna dla ucha. 

Poniżej jest szybsza, jednak bardzo humorystyczna i można zaangażować dzieci trochę bardziej ruchowo 🙂 

Krok 6. Printables

TUTAJ znajdziecie materiały, które dla Was przygotowałam: 

  • „tracing” dla 3-latków do pobrania TUTAJ
  • „I spy” w wersji kolorowej i b&w
  • karta pracy utrwalająca przedmioty, którymi był Superworm

Dla starszaków przygotowałam „handwriting” do pobrania TUTAJ.

Krok 7. Prace plastyczne

Na zakończenie omawiania bajki warto zrobić pracę plastyczną. Będą przeszczęśliwe mogąc zabrać ze sobą do domu własnego Superworma 😉

1. Wykonanie robaczka z plasteliny/modeliny- moim zdaniem to najlepsza wersja, bo dzieci super ćwiczą rączkę.

2. Wykonanie robaka z kilku rolek od papieru toaletowego

3. Wyklejanka

4. Wykonanie robaczka z pociętej na kilka kawałków słomki do napojów. Należy przełożyć przez nie sznurek i odpowiednio związać. Dzięki temu dżdżownica będzie ładnie się poruszała  🙂 

Dodatkowa aktywność

Proponuję z dziećmi wybrać się po deszczu na świeże powietrze i poszukać dżdżownic. Do np. akwarium włożyć trochę ziemi, włożyć do niej dżdżownice i obserwować z dziećmi jak robaczki drążą swoje tunele.  To będzie super atrakcja dla dzieci! Gwarantuję! 😀 Dzięki tej aktywności można zobaczyć coś, czego normalnie nie widzimy 😉

Dziękuję, że dotrwaliście do końca 🙂 Podobają się Wam moje propozycje? Dajcie znać.

 

See you, 

Caroline 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Follow by Email
fb-share-icon