Praca zdalna nauczyciela przedszkola

Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone z domu? Kiedyś to było nie do wyobrażenia. Co? Gdzie? Jak?

Technologia idzie jednak tak do przodu, że nawet nauczyciele przedszkola mogą prowadzić zajęcia zdalnie. Mogą, oczywiście jeśli chcą.

Fakt, sytuacja trochę zmusiła niektórych do nagłego przestawienia się na korzystanie z TIK. Pandemia koronawirusa nie wiadomo jak długo będzie trwała. Trzymam kciuki, żeby się skończyła. Już. Teraz. Zaraz.  

Drodzy Nauczyciele, mamy wiele stron, aplikacji i narzędzi, które mogą Wam pomóc w przetrwaniu kwarantanny i wypełnieniu swoich obowiązków.

Oto kilka z nich, które na pewno się przydadzą do zajęć on-line, bądź nagrywania filmików dla dzieci:

Strony

Padlet.com– strona, o której się dowiedziałam kilka lat temu od Agnieszki Iwanickiej, za co jej bardzo dziękuję 🙂

Tworzy się na niej tablice, na których można zawrzeć i pogrupować materiał albo po prostu swoje notatki. Można dodać pliki, zdjęcia, linki, fimiki z YouTube. Zawartość Padletu może być widoczna tylko dla Ciebie, ale również dla wszystkich, którzy otrzymają do niego link. Do padletu można ustawić również hasło.

Plusy: 

  • jest wiele szablonów, aby poukładać zawartość;
  • można zmieniać tło, czcionkę.
  • Informacja zwrotna w postaci gwiazdek/ ocen, jeśli komuś się podobał bądź nie 

Minusy: 

  • w darmowej wersji można zrobić max. 3 padlety  

Linoit.com– strona, gdzie na tablicy przyklejacie „memo” karteczki. Na nich wypisujecie, np. przerabiany materiał. Zmienić można sobie tło, kolory karteczek oraz dodać elementy takie jak: filmiki z YouTube, zdjęcia, pliki ze swojego komputera. Karteczki można swobodnie przesuwać w dowolne miejsca. Takich tablic na swoim koncie możecie stworzyć bardzo dużo, w odróżnieniu od Padleta. Ja utworzyłam kilka tablic, bo mam kilka grup i na nich umieściłam omawiany materiał. Poszczególne memo karteczki można kopiować jednym przyciskiem (strzałka w dół) do innej tablicy.

Plusy:

  • można utworzyć wiele tablic i umieścić dużo materiału

Minusy:

  • bałagan- mimo wszystko zawartość jest nieprzejrzysta dla tych co lubią porządek;
  • nie można zmienić stylu czcionki (tylko jej rozmiar i kolor)

Wordwall.net– strona, na której możecie stworzyć gry interaktywne, np. „O,rety Krety!”, gdzie dzieci mogą nacisnąć na kreta z odpowiednim obrazkiem lub słowem; ruletka, memory, krzyżówki, anagramy czy testy. Prosty w obsłudze. Klikacie „Utwórz ćwiczenie” i cyk! Wybieracie rodzaj gry, następnie wybieracie ilustracje czy słowa z przerabianego materiału.

                                 Plusy:

  • atrakcyjne gry;
  • duży wybór rodzajów gier.  

                                   Minusy:

  • część poleceń w grach jest po polsku.

Learningapps.org– strona w stylu Wordwall, czyli tworzenie gier interaktywnych. Prosta w obsłudze i ma bardzo dużo możliwości. Możecie korzystać z dóbr stworzonych przez innych ludzi lub stworzyć swoją grę, np. wykreślankę, memory czy wisielca.

 

                                 Plusy: 

  • prosta w obsłudze.

                                 Minusy: 

Liveworksheets.com– strona, na której możecie stworzyć własne karty pracy lub korzystać z materiałów przygotowanych przez innych nauczycieli. Taką kartę dziecko wypełnia na swoim komputerze i może sprawdzić samo albo odesłać do swojego nauczyciela. Idealnie nadaje się do stworzenia sprawdzianów.

 

                                 Plusy: 

  • przejrzystość; 
  • wiele kart pracy;
  • możliwość stworzenia swojej karty pracy;
  • możliwość zrobienia sprawdzianu na odległość;
  • dziecko uczy się samokontroli- samo może sprawdzić swoje odpowiedzi.

                                     Minusy:

Programy i aplikacje

PowerPoint– stary dobry PowerPoint. Program do robienia prezentacji. Jeśli macie obiekcje przed nagrywaniem siebie i swoich zajęć można zrobić prezentację. Na slajdach mogą być zagadki czy filmiki różnych zabaw ruchowych np. z Internetu. W celu uatrakcyjnienia można też podłożyć animację lub swój głos, tak aby dziecko poczuło obecność nauczyciela.

Skype– program do prowadzenia rozmów on-line. Dzięki niemu możesz tworzyć videorozmowy, jednak nie można pokazać tego co ma się na ekranie.

Zoom– program umożliwiający prowadzenie zajęć on-line z wieloma osobami. Pozwala również na współdzielenie ekranu- inni (uczniowie) widzą na ekranach nie tylko Was, ale i to co macie na swoim ekranie. Chcecie im pokazać grę, zadanie i przy okazji rozmawiać z nimi? To program dla Was.

Active Presenter– program, który odmienił moje życie 😀 Możecie w tym samym czasie pokazać siebie w małym okienku i to co macie na ekranie. Co to oznacza? Jeśli chcecie wytłumaczyć dane zadanie jednocześnie je pokazując, np. dziecku, aby ułatwić mu zrozumienie języka obcego ten program jest dla Was.

Windows Movie Maker– program, który pomaga uatrakcyjnić zwykły filmik, przyciąć, dodać animację, tytuł czy napisy końcowe. Można również konwertować pliki wideo na inne rozszerzenia. Nagraliście filmik i w pewnym momencie coś nie wyszło? Usuniecie ten fragment przycinając w tym programie.

 

Mam nadzieję, że pomogłam 🙂

Na chwilę obecną to tyle. Kwarantanna trwa dalej, więc niedługo może będzie więcej 😀

 

Stay tuned,

Caroline 😉

3 komentarze

Skomentuj Marta Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Follow by Email
fb-share-icon