Książki warte uwagi

  1. Uważność i spokój żabki” autor: Eline Snel 

Do książki dołączona jest płyta z nagranymi ćwiczeniami dla dzieci. Nie sprawdzałam tej książki u przedszkolaków, jednak w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Z początku ćwiczenia były bardzo dobrą aktywnością dla dzieci i cieszyły się zainteresowaniem z ich strony. Niestety po dłuższym okresie czasu dzieci znudziły się słuchaniem ćwiczeń z płyty. Jednak w książce znajdują się również inne propozycje ćwiczeń, które możemy dalej wykorzystać albo po prostu nabyć umiejętność własnego tworzenia podobnych ćwiczeń, co bardzo polecam, gdyż można wyzwolić swoją kreatywność, połączyć to z tematem kompleksowym i uwolnić wyobraźnię dzieci. Szkoda, że nie znalazłam wersji anglojęzycznej. Ćwiczenia z książki można jak najbardziej przetłumaczyć, jednak te z płyty mają taki relaksujący nastrój, że aż szkoda, że nie są po angielsku, ale dla tych, co prowadzą zajęcia po polsku są wręcz doskonałe 😀

2. „Mindful Kids. 50 Mindfulness Activities for Kidness Focus and Calm” autor: Whitney Stewart i Mina Braun

Zanim przyszła do mnie ta pozycja, chodziłam mega szczęśliwa „O, będę miała co czytać!”, a tu… buch! To nie książka! 😀 I nawet lepiej! Dlaczego?

Jest to zestaw 50 kart z przeróżnymi aktywnościami dla dzieci W JĘZYKU ANGIELSKIM (!), które mają pomóc im dostrzec nawet najmniejsze rzeczy, docenić je, poradzić sobie ze swoimi emocjami, zrozumieć uczucia i emocje innych, a także odprężyć się.

Uważam, że treningi uważności powinny być jedną z aktywności obok zajęć dydaktycznych każdego dnia, ponieważ współczesny świat jest tak skonstruowany i naszpikowany technologiami, że dzieci, a także dorośli,  nie zwracają uwagi na szczegóły „bo po co”. Ćwiczenia z kart sugerują, aby zwracać uwagę na oddech, kolory wokół nas, zachęcają do myślenia. Dzieci mogą wyzwolić swoją kreatywność i wyobraźnię, a dorośli stosując takie metody dla siebie mogą nauczyć się słuchać własnego wewnętrznego głosu.

3. „Pozytywna dyscyplina” autor: Jane Nelsen

Pozycja ta mnie bardzo mile zaskoczyła. Jest to książka nie tylko dla nauczycieli, ale i dla rodziców. Jeśli macie trudności ze swoim dzieckiem lub grupą przedszkolną, to odnajdziecie tu rozwiązanie. Właściwie na każdej stronie jest coś wartego uwagi i przemyślenia. Czytając o charakterystycznych typach zachowania dzieci myślami krążyłam po moich grupach przedszkolnych. Przyznam, że nie jestem perfekcyjna i popełniam błędy (każdy człowiek uczy się przez całe życie). Jednak nauczyciel powinien być refleksyjny, krytyczny, czyli powinien analizować pewne sytuacje, które zaszły w ciągu dnia, np. kłótnia dzieci lub dyskusja dziecka z nauczycielem. 

Moim zdaniem, książkę można spokojnie polecić na zebraniach dla rodziców, jeśli  mają większy problem z komunikacją ze swoimi dziećmi. Z tego co się zorientowałam, propagatorzy Pozytywnej Dyscypliny w wielu miastach Polski organizują różnego rodzaju warsztaty dla nauczycieli i dla rodziców. Myślę, że można wynieść z nich na pewno coś praktycznego.

4. Z tej samej serii “Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków” autorzy: Jane Nelsen i in.

Chcesz poprawić dyscyplinę w grupie/klasie i to w pozytywny sposób? TA książka jest doskonałą pozycją do analizy własnej pracy i zachowań dzieci.

Są ludzie, którzy myślą, że nauczyciel po pracy zamyka się w domu i nic nie robi. No więc, Moi Drodzy Parafianie, MYLICIE SIĘ. Często jest tak, że nauczyciel przychodzi do domu i zamiast zajmowaniem się swoimi sprawami, myśli o… Twoim dziecku! Dlaczego się tak zachował? Czy ja popełniłem błąd, a jeśli tak to gdzie? Co mogę zrobić, aby się polepszyć?  Jak opanować gniew dzieci czy bunt trzylatka?

5. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” autor: Adele Faber, Elaine Mazlich

Książka ta doskonale obrazuje na przykładach, w jaki sposób komunikować się z dziećmi tak aby  one same dochodziły do pewnych wniosków. Porusza temat niby błahy, jednak w dzisiejszym świecie idziemy na tzw. łatwiznę. Na brak odpowiedniej komunikacji składa się wiele czynników od technologii po bardzo częste wyręczane dzieci przez rodziców. Bądźmy pomocnikami, rozwijajmy u nich samodyscyplinę, uczmy ich myślenia, a nie wydawajmy poleceń. Chcemy mieć dzieci rozwiniętych intelektualnie, kreatywnych czy pragniemy mieć roboty, które będą posłuszne a w przyszłości ich życie będzie wypełnione schematami i szarością?

To tylko kilka pozycji. Ostatnio na rynku pojawiło się wiele różnych książek na temat uważności i komunikacji. Niedługo zabiorę się za kolejne i na pewno podzielę się z Wami moimi odczuciami 🙂

Stay tuned,

Caroline 🙂

2 komentarze

  • MJ

    Dzięki! Właśnie czegoś takiego szukałam, niestety łatwo odwlekać znalezienie tej jedynej albo tych kilku jedynych, kiedy co rusz pojawiają się nowe i nie nadążam z researchem 🙂

    • Karolina

      To prawda 🙂 Jest wiele interesujących ksiązek, jednak uważam, że to są takie MUST HAVE zarówno dla rodziców jak i dla nauczycieli 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Follow by Email