British Week- part 5
The United Kingdom
Nie jest łatwo przybliżyć temat Wielkiej Brytanii. Samo pojęcie „The United Kingdom”, czyli Zjednoczone Królestwo, może się wydać dla nich surrealistyczne. Jednak żyjemy w czasach, gdy większość dzieci podróżuje po świecie ze swoimi rodzicami i mogli być już np. w samym Londynie czy w Szkocji.
Przedstawię Wam moje propozycje, w jaki sposób można wprowadzić w świat Zjednoczonego Królestwa dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym 🙂
1. Prezentacja multimedialna z użyciem zdjęć, charakterystycznych obiektów, jedzenia, strojów, flag każdego z krajów UK.
2. Szkocja jest piękna, jednak nie jest łatwo ją przybliżyć dzieciom. Mogą w tym pomóc Wam inni nauczyciele (u mnie się trafiło tak, że pan od tańca współczesnego potrafi grać na dudach!). Co lubią jednak dzieci najbardziej? Potworki! A co jest symbolem Szkocji, którego prawie nikt nigdy nie widział? Nessie! Aby im przybliżyć potwora z Loch Ness, polecam włączyć im krótką bajkę na YouTube z serii „The Adventures of Annie and Ben” .
3. Praca plastyczna „Flags”– wydrukowane wcześniej na A4 bądź A3 dzieci mogą wyklejać je plasteliną, bibułą mogą je również pokolorować i pomalować farbami. Na sam koniec można zrobić wystawę na korytarzu lub powiesić na sznurku dekorując przy tym korytarz. Warto porozmawiać z dziećmi w kole na temat flag, jakiego kraju jest to flaga oraz porównać je wszystkie pod względem koloru.
4. Quiz językowy.
Zasady: nauczyciel trzyma w ręku kilkanaście kopert. W środku znajdują się karty obrazkowe. Zadaniem jednego dziecka jest wybranie koperty, pokazanie innym dzieciom, nazwanie symbolu i powtórzenie go całą grupą. Jest to świetna okazja do powtórki wiedzy na temat krajów z całego tygodnia.
5. Poszukiwanie brytyjskich symboli na terenie przedszkolnym.
Ze względu na ogromną potrzebę ruchu dzieci, można zorganizować poszukiwania symboli (kart obrazkowych lub przedmiotów) w placówce lub na jej terenie. Dzieci z mojego przedszkola uwielbiają wręcz wszelkiego rodzaju poszukiwania, może Wasze również?
Ukryjcie symbole w krzakach , na drzewach, pod kamieniami, gdzie tylko się da 🙂 Ale pamiętajcie, nie za wysoko!
Świetną opcją jest zrobienie wcześniej dla dzieci mapy. Na konferencji GetCreative Łukasz Knap opowiadał o tworzeniu map i mega mnie to zainspirowało 😀 Mapę możecie narysować samemu, zaznaczyć na niej charakterystyczne obiekty, rośliny lub pomieszczenia lub stworzyć taką w aplikacji, yarrmaps.com. BARDZO polecam mapy w starszych grupach przedszkolnych i wczesnoszkolnych, jednak z maluszkami warto udać się na spacer lub podchody według np. strzałek narysowanych kredą.
W tym roku u mnie pogoda nie dopisywała, więc musiałam zorganizować poszukiwania w przedszkolu. Jednak jak tylko będzie słońce, polecam wyjść z dziećmi na zewnątrz! Zapamiętają to na bardzo długo ( u mnie większość do dnia dzisiejszego pamięta zeszłoroczne poszukiwania garnca złota na St. Patrick’s Day ) 🙂
Zapraszam na kolejną dawkę pomysłów już niebawem 🙂
Stay tuned,
Caroline