DIY Shoe-tying board
Pewnie niektórych może zdziwić ten post. Dla wielu to przecież logiczne, że dziecko kończące edukację przedszkolną powinno wiązać sznurowadła w swoich butach. Otóż to- POWINNO. Dla mnie jest nie do pojęcia fakt, że 6-/7-latek nie potrafi tego zrobić. Jakieś było moje zdziwienie, gdy natknęłam się na pewien artykuł mówiący o tym, że w Wielkiej Brytanii 45% dzieci do 10 roku życia nie potrafią zawiązać sznurowadeł! Szok.
No dobrze, ale jesteśmy w Polsce. Może tu jest inaczej? Z moich obserwacji wynika, że większość przedszkolaków w Polsce nie wiąże butów, bo…nie umie. Zastanawiałam się, dlaczego tak jest. Z powodu błędnego koła. Na czym ono polega? Rodzice kupują dzieciom buty na rzepy/zamek, bo według nich dzieci nie potrafią wiązać butów. A dzieci nie potrafią zawiązać butów, bo…nie mają butów ze sznurowadłami! Paradoks.
Maria Montessori powiedziała kiedyś bardzo mądrą rzecz:
"Pozwól mi zrobić to samemu!"
Pokażmy dziecku drogę, w jaki sposób może samo tego dokonać. Bądźmy obserwatorami lub pomocnikami, ale nie wyręczajmy dzieci! Bo niedługo nie będą potrafiły poruszyć ręką.
Dłużej nie mogłam tego znieść i postanowiłam coś z tym zrobić. Jeśli jesteś rodzicem, możesz wykorzystać but swojego dziecka, a jeśli nauczycielem, to bez żadnych wydatków możesz sam przygotować pomoc, która prawdopodobnie okaże się zbawieniem w nauce wiązania butów.
Proste rzeczy są najlepsze- pamiętajcie 😉
Przedstawiam Wam tablicę do wiązania butów- DIY z instrukcją i rymowanką dla dzieci ułatwiającą zapamiętanie poszczególnych etapów.
Do wykonania tablicy potrzebujemy:
- tekturę, np. po pudełku od pizzy
- sznurowadła, najlepiej dwa kolory
- czerwona farba/marker
- biała farba/marker
- czarny marker
- nożyk do tapet/ większe nożyczki
- 4 małe rzepy samoprzylepne
- Rysujemy kontury butów na kartonie. Wycinamy je i robimy dziurki, np. ostrą kredką (dziurkaczem nie polecam, bo nie dosięgnie aż tak daleko). Malujemy czerwoną i białą farbą. Kontury poprawiamy czarnym markerem. Następnie związujemy dwie różne sznurówki i przewlekamy je przez pierwsze dziurki. To samo wykonujemy przy drugim bucie.
2. Do tektury i pod butami przyczepiamy małe rzepy. Dzięki nim dzieci będą mogły brać je swobodnie do ręki oraz przewlekać w parach. Zostawiamy miejsce u góry na instrukcję i z boku na rymowankę.
3. Następnie rysujemy instrukcję dla dziecka oraz piszemy tekst rymowanki. Jest wiele sposobów na wiązanie butów. Pamiętajcie, że nie każdy sposób wiązania będzie pasował do tej rymowanki.
Rymowanka do nauki wiązania butów
Aby wprowadzić dzieci w odpowiedni nastrój rymowanki inicjujemy zabawę w Indian. Nauczyciel razem z dziećmi wydają indiańskie odgłosy, a następnie stawiają tipi. Nauczyciel pyta się dzieci, czy wiedzą, co to jest tipi. Jeśli nie, tłumaczy, że jest to duży namiot, dom Indian- nauczyciel pokazuje tipi (podnosi ręce do góry i krzyżuje je, dzieci powtarzają). Potem wszyscy powtarzają rymowankę ilustrując przy tym odpowiednim gestem, a następnie ilustrują rymowankę na sznurowadłach po odpowiednim pokazie nauczyciela.
Build a teepee (krzyżowanie sznurowadeł)
Come inside (przekładanie sznurowadła)
Close it tight so we can hide. (mocne związywanie)
Over the mountain (wykonujemy pętelkę)
And around we go (związujemy pętlę drugim sznurowadłem)
Here’s my arrow (przekładmy to drugie sznurowadło zostawiając „ogonek”)
And here’s my bow! (obie pętelki mocno związujemy tworząc kokardkę) c
Tablicę zostawiamy w widocznym miejscu pod ręką tak, aby dziecko mogło w każdej chwili po nią sięgnąć i poćwiczyć wiązanie.
Mam nadzieję, że bardzo Wam się to przyda i dzieci będą z łatwością sobie radziły z wiązaniem butów! 🙂
Stay tuned,
Caroline 🙂